Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Kreslíme mnohouholníky a hviezdy (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

Na úvod si môžeme nastaviť nejakú farbu a hrúbku pera – nie je to síce potrebné, ale obrázky budú potom vyzerať krajšie. ;-) "nechHrúbkaPera 3 nechFarbaPera "modrá" preco NECH? preco to nemôže byť bez toho? alebo je to tak nastavene v programe? podľa mňa to zbytočne pletie ... "Pri kreslení štvorca sa otáčame o pravý uhol, čiže 90 stupňov. Príkaz na nakreslenie štvorca môže vyzerať napríklad takto: dopredu 50 vpravo 90 dopredu 50 vpravo 90 d"opredu 50 vpravo 90 dopredu 50 vpravo 90" Predpokladam, ze udaje pri "dopredu" oznacujú dlzku usecku a "vpravo" udava cislo uhol. Potom je ale podla mna mätúce, ak obe rozličné jednotky nie sú odlíšené. Ale možno je taký program, ale aj tak to na mňa pôsobí divne.
modryzvoncek
preco migrenu?
to bol moj najoblubenejsi predmet (aj na rigo som si to dobrovolne vybral)
LOs
Mno vidis ... mna to chytilo za srdce tiez, ale z opacnej strany.
abc
<< < 1 2 3 4 5 > >>

sorry, za otazku, ale neda mi to

aj ked viem, ze som asi vedla ...
Nechodieval si svojho casu na server zena.sk?
dik
 

 

Nie, tam sa fakt nezdrzujem, bo veciam co sa tam preberaju nerozumiem.
 

ahaaa:-)

tak nic
pekny vecer!:-)
 

 

jej, konecne clovek, co ten predmet tiez miluje. a ja ze som divna, ked som si ho vybrala ako takmer neinformaticka :)
 

 

Pozri, každý programovací jazyk má nejaké pravidlá... a komu sa nepáči, nech vyrobí lepší.

V Imagine Logu príkazy začínajúce slovom "nech..." znamenajú NASTAVENIE nejakej hodnoty. Bez toho to znamená ZISŤOVANIE hodnoty. Príkaz "nechHrúbkaPera" použiješ, keď chceš nastaviť hrúbku pera, príkaz "hrúbkaPera" použiješ, keď chceš zistiť, aká hrúbka pera je nastavená momentálne.

Pri programovaní býva zvykom, že keď niekto používa nejaký príkaz, mal by vedieť, čo znamenajú jeho parametre (čísla, ktoré sú uvedené za príkazom). Ak vieš, že príkaz "dopredu" posunie korytnačku dopredu v smere jazdy, tak je logické, že to číslo bude znamenať vzdialenosť. Keď to nevieš, treba si to pozrieť v príručke... ale toto taký základný príkaz, že keď s tým robíš, použiješ ho denne stokrát, a vieš ho naspamäť. Takto je to vo väčšine programovacích jazykov. Hoci viem si to predstaviť aj inak.
 

ja pravda nekritizujem jazyk:-)

ale mozno sa sa nechala zmiast uz existujucimi programami, ktore maju trochu ine pravidla ...
len mam pocit, ze takto to moze byt nejasne, ale na druhej stranu mas pravdu, ze ked si niekto na to zvykne, je to ine ...

ale dakujem za vysvetlenie:-)
 
Hodnoť

da sa vyuzit aj na ucenie matematiky

"Dôvod je ten, že pri kreslení pomocou korytnačky sa otáčame o vonkajší uhol, nie vnútorný. Pozri sa na obrázok:"

Ale pri kresleni stvorca je predsa uhol 90 stupnov vnutorný (aspon podla tych prikazov), nie vonkajsi ... celkom tomu nerozumiem ...

Inac ma napadlo, ze tato lekcia sa vyborne da vyuzit pri uceni matematiky, konkretne ucivo: uhly, vonkajsie a vnutorne uhly, sucet uhlov v roznych geometrickych telesach, urcovanie uhlov, atd ....
 

 

Pri štvorci je vnútorný 90 stupňov, a vonkajší uhol je tiež 90 stupňov. Takže sa jednoducho otočíš o 90 stupňov a neriešiš, ktorý z tých dvoch uhlov to bol. ;-) Ale pri iných útvaroch to už riešiť musíš, viď nasledujúci príklad s trojuholníkom a šesťuholníkom. Trojuholník má vnútorný uhol 60 stupňov, ale keď ideš po jeho obvode, odbočuješ o 120 stupňov; odbočenie = vonkajší uhol.


Páči sa mi, keď učivo z nejakého predmetu trochu zabŕdne do oblasti iného predmetu. Ukazuje to žiakom, ako "všetko so všetkým súvisí", a že to delenie na jednotlivé predmety má síce svoj zmysel, ale to neznamená, že sa tým náš svet teraz rozpadol na niekoľko nesúvisiacich vesmírov. Napríklad keď vysvetľujem, ako sú v počítači kódované farby, to súvisí s fyzikou, biológiou, chémiou, genetikou, medicínou... pokiaľ nevidíš súvislosti, vieš sa nabifľovať, že "RGB = červená, zelená, modrá" (aha, ešte aj s angličtinou to súvisí, hehe), ale nevieš, prečo to tak vlastne je. A myslím si, že škola by mala učiť aj takéto súvislosti.

Na druhej strane, takéto medzipredmetové súvislosti sa dajú využívať iba po troškách, lebo sú s tým strašné organizačné problémy. Už len taká blbosť, že niektoré hodiny matematiky by sa dali preberať na počítačoch, ale matematiku má normálne celá trieda, a do počítačovej učebne sa zmestí iba polovica triedy. Prípadne bude učebňa informatiky práve obsadená -- nemôžeme ju v rozvrhu zablokovať na čas, keď je normálne matematika. Tiež keď si poviem, že toto kreslenie mnohouholníkov si vyžaduje znalosť uhlov a prvočísel, musím to synchronizovať s matikármi, aby som to učivo nezaradil skôr ako oni. Keď si predstavíš celý ten kopec stredoškolského učiva, tak s medzipredmetovými väzbami by bolo tvorenie učebných plánov prakticky nemožné. Hlavne keď si ministerstvo školstva každý druhý rok rozmyslí, že tento predmet bude 5 dní v týždni, nie, bude 4 dni v týždni, nie, bude zase 5, bude to 4 + 1 voliteľný, nie, budú to iba 4, nie, predsa len to bude 5... to by si stále musela meniť osnovy nielen pre ten jeden predmet, ale aj pre všetky súvisiace. Skrátka, takáto hodina môže byť zaradená raz za čas, ako pikoška. Najbezpečnejšie je, keď z iného predmetu preberáš buď niečo také, čo sa zaručene muselo prebrať už pred pár rokmi, alebo také, čo v najhoršom prípade stručne vysvetlíš tromi vetami.
 

ach jaaj,

vidim, ze ja som ta tupa, co zabudla, co su to vonkajsie a vnutorne uhly ...:-(
;)
strasilo mi v hlave nejake cislo 360, ale ked si to clovek nakresli, je jasne, ze sucet vonkajsieho a vnutorneho uhla je 180, nie 360. Neviem, ci som to nepoplietla s ostrymi a tupymi uhlami ...

" Páči sa mi, keď učivo z nejakého predmetu trochu zabŕdne do oblasti iného predmetu. Ukazuje to žiakom, ako "všetko so všetkým súvisí", a že to delenie na jednotlivé predmety má síce svoj zmysel, ale to neznamená, že sa tým náš svet teraz rozpadol na niekoľko nesúvisiacich vesmírov."

presne!!!

" Napríklad keď vysvetľujem, ako sú v počítači kódované farby, to súvisí s fyzikou, biológiou, chémiou, genetikou, medicínou... pokiaľ nevidíš súvislosti, vieš sa nabifľovať, že "RGB = červená, zelená, modrá" (aha, ešte aj s angličtinou to súvisí, hehe), ale nevieš, prečo to tak vlastne je. A myslím si, že škola by mala učiť aj takéto súvislosti."


myslim si presne to iste
nehovoriac o tom, ze vedomosti naucene v suvise, sa pamataju omnoho lepsie, ako tie nabiflovane, nehovoriac o tom, ze tie vedomosti v suvise vie ziak pouzit lepsie ako nabiflovane ...

" Na druhej strane, takéto medzipredmetové súvislosti sa dajú využívať iba po troškách, lebo sú s tým strašné organizačné problémy. Už len taká blbosť, že niektoré hodiny matematiky by sa dali preberať na počítačoch, ale matematiku má normálne celá trieda, a do počítačovej učebne sa zmestí iba polovica triedy. Prípadne bude učebňa informatiky práve obsadená -- nemôžeme ju v rozvrhu zablokovať na čas, keď je normálne matematika"

samozrejme, chapem ...
len si hovorim, ked maju poslanci peniaze na kadejake somariny, a luxus, preco by sa nemali najst peniaze na ucebnu matematiky vybavenu pocitacmi? (povedzme jedna ucebna pre 10 tried, vsak by tam nemuseli mat kazdu hodinu)


Tiež keď si poviem, že toto kreslenie mnohouholníkov si vyžaduje znalosť uhlov a prvočísel, musím to synchronizovať s matikármi, aby som to učivo nezaradil skôr ako oni. "

Jasne.

" Keď si predstavíš celý ten kopec stredoškolského učiva, tak s medzipredmetovými väzbami by bolo tvorenie učebných plánov prakticky nemožné. Hlavne keď si ministerstvo školstva každý druhý rok rozmyslí, že tento predmet bude 5 dní v týždni, nie, bude 4 dni v týždni, nie, bude zase 5, bude to 4 + 1 voliteľný, nie, budú to iba 4, nie, predsa len to bude 5... to by si stále musela meniť osnovy nielen pre ten jeden predmet, ale aj pre všetky súvisiace."
chapem
problem je, ze pri planovani sa tieto medzipredmetove suvislosti nezohladnuju! (hoci by sa mali)

Dodam, ze otazka medzipredmetovych vztahov a suvislosti je uz davno znama, len aj z dovodov, ktore uvadzas, zrejme nebola dosledne realizovana v praxi.
Raz som pocula o jednej anglickej skole, kde si urobili Mesiac Kolumbusa: prepocitavali jeho cesty na matematike, na zemepise sa ucili o oblastiach sveta, ktore suviseli s jeho objavmi, na dejepise historicke suvislosti, atd ... velmi sa mi to pacilo ... to je pravda len jeden z napadov ...

"Skrátka, takáto hodina môže byť zaradená raz za čas, ako pikoška"
ano
Je to ale obrovska SKODA!

Ja si viem zivo predstavit, ako sa matematikar s tebou dohodne, ze hodinu po tom, ako bude preberat s triedou uhly, ci zabezpeci dodatocnu hodinu u teba, aby sa pochopenie prehlbilo ...

"Najbezpečnejšie je, keď z iného predmetu preberáš buď niečo také, čo sa zaručene muselo prebrať už pred pár rokmi, alebo také, čo v najhoršom prípade stručne vysvetlíš tromi vetami."
Chapem. Ale to ta trochu obmedzuje, nie?
 
Hodnoť

 

teoreticky podobny postup sa pouziva aj pri programovani pohybov nastroja v CNC strojoch, ale tam je vychodzi uhol 0° a nie 180° ako v tomto pripade (aj ked je to relativne); tiez sa to pouzivalo v starsich CAD programoch
......
ja by som to stazil a pouzival by som absolutnu metodu urcovania bodu vzhladom na pociatok, a nie prirastkovu (relativnu) :)
 
Hodnoť

Motivacia alebo frustracia?

Pamatam si, ked vypoctove stredisko v BB otvorilo svoje PMDcka detom a zacali nas ucit pouzivat korytnacku Zofku. Teraz, s odstupom casu, si uvedomujem, ze Zofka vyborne rozvijala algoritmicke myslenie. Ale vtedy ma po kratkom case frustrovala svojim zakladnym obmedzenim: Jedine, co dokazala, bolo kreslit geometricke obrazce. Vilo, po akom case prechadzas so svojimi ziakmi na vyspelejsie programovacie jazyky? Kolko casu treba, aby pomalsie deti pochopili o co ide a (sucasne) rychlejsie deti sa nenudili?
 

však na Gymnáziu pre veľmi nadané deti

sú všetky deti rýchlejšie...
 

 

Imagine Logo je plnohodnotný programovací jazyk, okrem kreslenia sa tam dajú robiť výpočty, interakcia s klávesnicou a myšou, atď... v zásade tam naprogramuješ hocičo. Namiesto ďalšieho vysvetľovania dám linku na kolegovu učebnicu: http://www.smnd.sk/anino/moje/...

Tempo, ktorým sa na hodine dá postupovať, je samozrejme individuálne; podľa toho, ako rýchlo to chápe ktorý žiak, ale aj aká je v triede disciplína (keď niekto stále vyrušuje, aj tí najtalentovanejší sa ťažko sústredia). Na daný programovací jazyk máme vyhradený daný počet mesiacov... čo sa stihne prebrať, stihne sa, čo nie, nechá sa tak... pre záujemcov je stále na webe učebnica, môžu doštudovať doma.

Učebné plány sa stále prerábajú, po prvé preto, že v informatike je každú chvíľu niečo nové, po druhé preto, že ministerstvo školstva každú chvíľu mení počty hodín v jednotlivých ročníkoch... doteraz sme sa tomu na informatike pomerne úspešne vyhýbali, ale teraz sa napríklad nebude chodiť na osemročné gymnázium zo štvrtej ale z piatej triedy (aby sa náhodou nejakí talentovaní študenti nedostali na vysokú školu o rok skôr, to by ostatní ťažko znášali, taký nedostatok solidarity), tak musíme cez prázdniny vymyslieť, ktoré učivo sa kam presunie.

Ale približne je to tak, že doteraz bol na základnej škole Baltík, v prime sa pol roka bralo programovanie robotov v Mindstorms Lego, v sekunde a prvej polovici tercie Imagine Logo, v druhej polovici kvarty C (na voliteľnom seminári sa pokračovalo C++), a v septime Python. Medzitým sa preberali neprogramátorské veci: office, grafika, atď. Samozrejme každý rok trochu inak. To treba stále skúšať, lebo rýchlosť učenia jazyka závisí od toho, v ktorom ročníku to učíš, pokiaľ máš v úmysle dôjsť, a čo už žiaci brali predtým. Väčšinou to funguje tak, že sa spoločne učivo preberá nejakým tempom, a pre rýchlejších žiakov sú skriptá, podľa ktorých môžu postupovať samostatne.

Treba to brať realisticky, že väčšina žiakov jednoducho nie je na programovanie; urobia zadané cvičenia, a to je všetko. Zase koho to zaujíma, ten si aj doma pozrie veci navyše a dostane sa stokrát ďalej. Ako toto píšem, zároveň si vymieňam maily s jedným naším terciánom, ktorý sa cez prázdniny učí Python, inštaluje webové stránky v Drupale, atď. No ale taký je v priemere jeden v ročníku; občas dvaja, občas žiaden. Nevidím v tom problém, lebo kto chce z informatiky maturovať, ten zadané kritériá zvyčajne hravo splní, a kto nechce, ten sa jednoducho naučí toľko, koľko stihne. Do vyučovania informatiky sa štát našťastie mieša len málo.
 

 

" Treba to brať realisticky, že väčšina žiakov jednoducho nie je na programovanie; urobia zadané cvičenia, a to je všetko. Zase koho to zaujíma, ten si aj doma pozrie veci navyše a dostane sa stokrát ďalej. Ako toto píšem, zároveň si vymieňam maily s jedným naším terciánom, ktorý sa cez prázdniny učí Python, inštaluje webové stránky v Drupale, atď. No ale taký je v priemere jeden v ročníku; občas dvaja, občas žiaden. Nevidím v tom problém, lebo kto chce z informatiky maturovať, ten zadané kritériá zvyčajne hravo splní, a kto nechce, ten sa jednoducho naučí toľko, koľko stihne. Do vyučovania informatiky sa štát našťastie mieša len málo."

Vsak o to ide, dat ziakom nejaku zakladnu informaciu, na zaklade ktorej vedia, ci ich to bavi a je to nieco pre nich alebo nie. Navyse, kde je napisane, ze sa k programovaniu raz nevratia ... mam kolegov samoukov, co sa naucili programovat webove stranky (aj to asi nebude to "plhodnotne" programovanie, ci ano?), ono to zasa netreba podcenovat ... a mozno prave takyto samouk si s vdakou spomenie na lekcie, ktore si raz na skole naucil dobry ucitel ...
 

 

a mozno prave takyto samouk si s vdakou spomenie na lekcie, ktore HO raz na skole naucil dobry ucitel .
 

Jeeee

Čau Vilo. Vďaka za reklamu :) Inak - dobrý nápad spísať blog tohto typu.
 
Hodnoť

Ajéjé ! :-)

Korytnačka. V tej som si kedysi precvičoval základné algoritmy aj ja ! :-)
 
Hodnoť

Pekné hviezdičky!

:-)
 
Hodnoť

Nadpis a autor článku ma naviedli

si ho preítať... Aj diskusiu.
Začínam mať komplexy... Tie "vecičky", čo tu predvádzate sú mi vzdialené. Ospravedlňuje ma vek?... A iné vnútorné záujmy?...
Dodávam: výborný učiteľ - a jeho výborné nápady...
Štát ma málo vynikajúcich osobností... Domnievam sa, že takýmito hókusmi-pókusmi ich určite dodáte na svetlo sveta... /Vašich žiakov, keď dorastú.../
Talentovaným deťom by sa zišla stála podpora od štátu... štátu, ktorý je múdry...
Držím palce vo výchove talentovaných žiakov pre tento národík, ktorý si nadaných, schopných jedincov nevie ešte stále vážiť!!
 

 

Myslím, že po pár pokusoch s programom Imagine Logo by to bolo jasnejšie. Vývoj ide stále dopredu, nedá sa vedieť všetko -- dospelý človek má dosť starostí so svojou prácou. No v rámci všeobecného vzdelania na gymnáziu je myslím jasné, že niekdajšie "Word a Excel" na informatike zďaleka nestačí.

V rámci osemročného gymnázia pre nadané deti sa snažíme ísť ďalej ako iné školy, ale toto, čo bolo v článku, sú iba základy. U nás sa to teraz berie v sekunde a tercii. Na bežnej škole by som to zaradil ako učivo povedzme do ôsmej alebo deviatej triedy ZŠ. (Alebo nejaký iný detský programovací jazyk, lebo je viacero možností.) Je to vlastne také prvé zoznámenie s programovaním formou kreslenia. Na to sa dá potom na gymnáziu nadviazať klasickým programovaním v profesionálnom programovacom jazyku (tam je zase veľa možností na výber).
 

<< < 1 2 3 4 5 > >>

Najčítanejšie


  1. Miroslav Ferkl: Vysnívaný dom Igora Matoviča. 3 878
  2. Jozef Sitko: Je ešte Sulík politikom vládnym či už opozičným? 2 266
  3. Martin Ondráš: Mičovskému kolabuje rezort, minister mlčí..... 2 176
  4. Rudolf Pado: Kde sa túla zdravotnícky odpad z celoplošného testovania na Covid-19? 2 120
  5. Július Kovács: Kotlebovci sa vyhražali Matovičovi smrťou, pred jeho dom doniesli truhlu a vence 1 305
  6. Karolína Olšavská: Vlastnou hlavou 2 - recenzia alebo Ako chutí moc 1 245
  7. Maroš Chmúrny: Škandál u sv. Michala, kus dobrej roboty a nová funkcia 1 088
  8. Peter Gregor: Safari pod Tatrami 1 065
  9. Peter Lacina: Kto vie čo je mastektómia, nech zdvihne ruku 1 014
  10. Roman Kebísek: Časť slovenských rozprávok od Dobšinského sa podobá nemeckým od Grimmovcov 998

Rebríčky článkov


  1. Peter Biščo: Pani Iveta Radičová hľadá politickú kultúru terajšej vlády.
  2. Ján Škerko: O výhre, peniazoch a sexe
  3. Jozef Kovalík: Sám
  4. Jan Vaněra: SLOVENSKO-MAĎARSKÉ POHRANIČIE V OKOLÍ RIEKY IPEĽ - 7.11.2020
  5. Miriam Studeničová: Životná potreba svätenia sviatočného dňa!
  6. Peter Ďuroška: Nadácia SPP podporila projekt zrakovo postihnutých športovcov
  7. Michal Kováč: Ako sa IBM zo straty vrátila späť k ziskom
  8. Ivan Čarnogurský: KEĎ SA VLÁDNUTIE STÁVA OBSAHOVO NEPODSTATNÉ
  9. Július Kovács: Dr.Bukovský zľahčuje covid a zarába na tom mesačne okolo 5000 eur, pomôžte mi ho odstáviť
  10. Vladimír Bohm: Prečo deti nechcú chodiť do školy a pohŕdajú učiteľmi?


Už ste čítali?