Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Inteligencia (1.) (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >>

Hodnoť

Po precitani prispevkov....

Na uvod, tento, kdesi precitany, postreh: "Najspravodlivejsie je medzi ludi rozdeleny rozum. Kazdy si mysli, ze ho ma dost."
Ludia nemaju radi ak maju pocit, ze ktosi je viac ako oni, ale ma to zadarmo. A este viac neznasaju, ak sa ten niekto povysuje. Alebo maju pocit, mozno nepsravny, ze sa chce povysovat. Plati to napr. o decku bohatych rodicov, ktore sa povysuje nad chudobne.
No aj IQ a nadanie je podstate zadarmo. Preto MENSA aj skola pre mimoriadne nadane deti vyznieva elitarsky a povysenecky pre vacsinu. K Mense sa vyjadrovat neviem, nechcem. Ale ak by sa skola pre mimoriadne nadane deti, volala "Skola pre deti, ktore radi studuju a rozmyslaju" je to uz nieco ine, menej elitarske a mozno ovela lepsie vystihujuce realitu a aj zameranie skoly. Je to sice divny nazov, vymyslite nieco lepsie, ale nieco v tom zmysle.
Z tohto pohladu nema vyznam extra vyzdvihovat IQ, lebo je to len cast z osobnosti cloveka. Teda aj Tvoj clanok "Inteligencia" - vyznieva tak trochu snaha "velebit" elitu iba na zaklade jednej, ciastkovej, vlastnosti.

Cize buduci clanok by mohol zniet: Su deti, ktorym nestaci bezna skola, lebo ucivo je pre ne prilis jednoduche, neiduce do hlbky, ktora by ich zaujimala. Tieto deti potom casto vyrusuju. Pre ne je vhodne vytvorit, skoly, ci triedy, s inym obsahom uciva a inym pristupom. Teda ak maju zaujem studovat viac, a nie iba v skole presediet hodiny, kde sa vsetko dozvedia pre ne prilis pomaly.
Chceme taketo deti nehcat ubijat pomalym, pre ne nudnym tempom v beznej skole, alebo im vytvorime ine podmienky a tie im umoznia rychlejsie dosiahnut uroven vzdelania aku si predstavuju? Aj spolocnost z toho bude mat prospech, lebo daleko skor sa dostanu k sebarelizacii napr. vo vede, ci vyskume. Robit vedu a vyskum vyzaduje najprv prilis dlhe studium. Cim neskor clovek zacne, tym neskor moze priniest vysledky. A tie vysledky mozu byt prospesne celemu hospodarstvu nasho statu v pripade inovacii, ci uplne novych objavov.
Ak sa cela agenda a prezentacia postavi takto, bude to myslim daleko priechodnejsie medzi vacsinou. Lebo vacsina uznava, ze studovat ju nebavi. Ale ak niekto chce studovat a prinesie to prospech aj lenivejsim....
 

Za názov nemôžeme

vymysleli ho na ministerstve. Mimochodom, keďže nespĺňa aktuálnu vyhlášku, budeme ho musieť zmeniť na "Škola pre nadané deti, základná škola a gymnázium". Inak, nie, že by ten pôvodný názov bol hviezdny, ale ako firemná značka sa už celkom vžil... :(
 

 

Myslím si, že názov "Škola pre deti, ktoré radi študujú a rozmýšľajú" by takisto niekoho urážal. (Ako sa opovažujete tvrdiť, že naše deti nerozmýšľajú tak radi ako vaše? Nafúkanci!) Ak sa niekto chce uraziť, tak sa proste urazí, nech použiješ hocijaké slová. Pointa je stále rovnaká: je to škola pre deti, ktoré sú v nejakom kladnom zmysle odlišné od priemerných. Musel by si to formulovať nejako negatívne, napríklad "Škola pre telesne neduživých sociálnych stroskotancov, ktorí si svoju úbohosť potrebujú kompenzovať bifľovaním", aby to nepoškodilo ego nikomu mimo školy. ;-) Ale v pohode by bol aj neutrálny názov typu "Škola X", pokiaľ by sa o škole zo zásady nikde nehovorilo. Ale prečo dočerta by sme sa mali zhadzovať alebo skrývať? (Navyše, potrebujeme si robiť reklamu medzi rodičmi budúcich žiakov.)

IQ nie je zadarmo o nič viac ako hudobný sluch alebo pekná tvár. Vzbudzovala by "Škola pre hudobne nadané deti" rovnaké pohoršenie? Myslím si, že nie.

Keby som napísal článok o tom, že niektoré deti potrebujú náročnejšie učivo, očakával by som odpoveď, že už dnes existujú rôzne náročné školy, takže objavujem ameriku. A vôbec to nebráni námietke, že keď sa budú separovať "učenlivejšie" deti, tiež vznikne nezdravé elitárstvo a netolerancia; že by sa radšej mali obetovať, a zostať so spolužiakmi, aby títo neboli ich odchodom demoralizovaní. To, že sa niekto nechce učiť, ešte neznamená, že sa zmieri s tým, že niekde inde sa niekto iný učí kvalitnejšie. Ľudia dokážu závidieť aj chorobu.

Súhlasím s tým, že článok bol napísaný veľmi nediplomaticky. (Hoci nie namyslene ani urážlivo; akurát na rovinu, bez zastierania pravdy.) Že tým nikoho nepresvedčím? Tak nech. Iní písali diplomatickejšie, a tiež figu dosiahli. Hľa, osemročné gymnáziá sa idú likvidovať, pretože preberali základným školám priveľa dobrých žiakov. A ja tu chcem obhajovať preberanie tých najlepších. Šanca na zmenu verejnej mienky: 0%. Tak aspoň poviem na rovinu, čo si myslím; a nemyslím si to veru sám. Ja viem, čo by mnohí čitatelia radšej počuli -- ale naschvál to nepoviem. Som znechutený z toho trendu, že kto má v hlave niečo viac, má sa za to verejnosti ospravedlňovať. Niet za čo. Nechcem nikoho presvedčiť, lebo to sa nedá. Chcem len tým, ktorí podobne zmýšľajú, dať najavo, že nie sú sami. Vysoko inteligentní ľudia budú vždy z definície menšina. Ide len o to, či menšina hrdá alebo hanblivá, aktívna alebo pasívna. Možno raz potiahnu svet dopredu. Momentálne mi ide o to, aby potiahli aspoň jeden druhého.
 

suhlasim,

nedajte sa!
mali by sme mat vsetci rovnake pravo v tom zmysle, ze by sme mali dostat take vzdelanie, ktore vyhovuje schopnostiam a danostiam a primerane nas bude rozvijat po kazdej stranke. A kedze su skoly (s cim bez vyhrad suhlasim) pre deti, ktore meskaju a nestihaju "obycajnu" zakladnu skolu, presne tak isto by mali mat "vlastne" skoly aj deti viac nadane ako je priemer.
Inak je to diskriminacia, a kazda diskriminacia (ani pozitivna) nie je nic spravneho. Verim, ze z dlhodobeho hladiska sa to ukaze, ak budeme vnimavi.
 

Rozosmial si ma... :-)

...nazvom "Škola pre telesne neduživých...."
Ja som iba napisal nejaky pohlad na vec. A to, ze kazdy si mysli, ze rozumu ma dost, mi malo sluzit na poukazanie, preco su asi obmedzenci urazeni, ak sa stretnu s niekym, komu to mysli lepsie. Mne vas sucasny nazov nevadi, iba som skusal, ci sa da vymysliet nieco, co menej kole oci a usi chudakom. Ja nemam problem uznat, niekomu sikovnost a nadanie, neuraza ma to. Prave naopak, ja som rad ak takych ludi poznam co najviac. Lebo cloveka najviac obohacuje a motivuje stretavat sa s lepsimi, sikovnejsimi, ci snazivejsimi, ako je on sam. (Ale nie stale, lebo to sa mozu zacat prejavovat pocity menejcennosti ak snimi nedokazem drzat krok.) Samozrejme, ze aj ja musim byt niecim pre nich zaujimavy, aby sa so mnou chceli stretavat a bavit.
A trochu mi vadi, ze prilis zovseobecnujes, ze rozmumovo nadani su utlacani (nehovorim teraz o detoch v blbom kolektive). Ja som sa tym nejako nestretol, ci priamo alebo z pocutia. (Radsej sa lacnym krcmam sa vyhybam :-) Ak sa uraza dolnych 50% z tej gausovskej krivky rozdelenia IQ, nie je to vacsina :-)
Druha vec je, ze ti neznali ludia ocakavaju, ze nadane deti maju vsetko lahsie ako tie retardovane. A dokazu sa na rozdiel od retardovanych postarat o seba. Aj preto sa nadanym nechcu extra venovat. Teraz ma napadol dovod preco beznym skolam asi vadi, ze im miznu lepsie deti. Ak Ti ako ucitelovi beznej skoly zostanu v triede len lenivci a hlupaci, budes rad? Nebol by si radej keby si tam mal aj niekoho, koho Tvoje ucivo aj zaujima?
Na druhej strane uznavam existenciu skol vasho typu. Mozu sa tam stretnut vyborny ucitelia s vybornymi ziakmi a ziaci sa lepsie dokazu motivovat nazajom a aj si navzajom rozumiet. Problem je, ze skolstvo je stale nedocenene a najlepsich ucitelov nedokaze financne motivovat - zostanu len ti, ktorych to velmi bavi alebo ti, ktori by sa inde neuchytili.
Takze drzim palce. A nielen Tebe, ale vsetkym ucitelom, ktori do prace vkladaju maximum :-)
 

 

Zrejme máš pravdu, že ten počet závistlivcov preceňujem. Čítavam všelijaké názory v týchto diskusiách, a zabúdam na to, že tí najhlučnejší nemusia byť aj najpočetnejší. (A nechcem to zakríknuť, ale som príjemne prekvapený tým, kto všetko sa do tejto diskusie *nezapojil*.) Väčší počet bude asi tých, ktorí to síce myslia dobre, ale nerozumejú... ktorí si úprimne myslia, že integrácia nadaného dieťaťa je pre jeho dobro, lebo hocijaké vyčnievanie z kolektívu vidia ako riziko, a neuvedomujú si, že nadané dieťa má trochu iné potreby, a že primeraná rozumová stimulácia preňho nie je záťažou.

Na prvý pohľad to vyzerá, že vysoká inteligencia je výhodou, ale nie je to celkom tak, lebo táto spoločnosť je nadimenzovaná na priemerných ľudí. Dospelý sa v tom už naučil chodiť, ale dieťa potrebuje prispôsobené prostredie.

Ako učiteľovi bežnej školy by mi samozrejme bolo ľúto za odchádzajúcimi dobrými žiakmi, ale otázka je, či je dôležitejšie to, čo je lepšie pre mňa, alebo čo je lepšie pre žiaka. Ak mám rozum, tak sa nebudem snažiť dieťaťu prekaziť vzdelanie, lebo aby som si s ním mohol v triede dobre pokecať. A ak mi nezostane nikto, koho by moje učivo zaujímalo, buď sa s tým nejako vyrovnám, alebo zmením zamestnanie.

Napadlo mi, že teoreticky by školy pre nadané deti mohli fungovať tak trochu ako univerzity -- že by sa uchádzali o nejaké granty, ktoré by nadaní žiaci v rámci ročníkových projektov riešili, a časť z toho by išla na platy učiteľom. Lebo keď nejakého žiaka učím napríklad robiť webovú aplikáciu, prečo by to nemohla byť skutočná aplikácia pre skutočnú firmu? No ale asi by to tak jednoducho nešlo, a mimo informatiky už vôbec. ;-)
 

Vdaka za odpoved

Suhlasim s nou.
K zaveru by som dodal, ze tie web stranky, ci aplikacie by dali robotu aj detom s nadanim pre grafiku. Ak by boli dostatocne kvalitne (dobre otestovane, bez funkcnych chyb)... Lenze ak by to bola podnkatelska cinnost, nebude sa to bit so zakonmi o praci neplnoletych?
Dali by sa vytvorit napr. aplikacie aj pre vyucbu chemie, fyziky s obrazkami, animaciami.... Pre ziakov je vyhoda, ze najlepsie sa clovek uci ak problem, ucivo musi vysvetlit niekomu inemu. Su firmy, ktore robia vyucbovy SW. Neviem na akej urovni. Mozno by sa dalo pomoct im a brat za to nejaku kompenzaciu....
Alebo web stranka s vyukovym obsahom pre napr. chemiu s nazornymi animaciami, videami, obrazkami, zrozumitelnym textom, kde by si nejaka cast (napr. odpovede k nejakemu testu, nejake lepsie animacie.... ) spoplatnila napr. SMS-kou.
Dalo by to vela aj ziakom tvoriacim obsah a aj tym, ktori by to pouzivali (pri dobrej urovni spracovania.)
 

Prečo IQ pohoršuje?

Lebo hudobný, či športový talent nie je chápaný ako životne dôležitý. No primeraná inteligencia je veľmi dôležitá pre prežitie v spoločnosti. Hlúpy človek bol vždy na výsmech a môže byť zneužívaný inteligentnejšími. Preto sa slabší môžu cítiť ohrozený a útočia. Alebo sa mýlim? :-)
 

 

Asi máš pravdu. Raz som s kamarátom nad tým špekuloval, prečo napríklad výrok "som silnejší ako ty" môže byť za istých okolností prijatý v pohode ako konštatovanie faktu, zatiaľ čo výrok "som inteligentnejší ako ty" zaručene vyznie ako urážka. Kamarát povedal, že asi preto, že u nás sa fyzická sila nepovažuje za takú dôležitú; ale v inej, napríklad primitívnejšej kultúre by "som silnejší ako ty" mohla byť jasná výzva do boja.

Takže možno je to paradoxne tak, že u nás je hovorenie o výške IQ tabu preto, že to ľudia vnímajú ako mimoriadne dôležitú a teda aj mimoriadne kontroverznú tému, o ktorej je bezpečnejšie mlčať. Ale skôr je to preto, že od inteligentného človeka sa očakáva, že o svojej inteligencii nebude hovoriť, ale namiesto toho ju nejako inteligentne použije. A s tým v zásade súhlasím, len vidím dve výnimky:

1) inteligentné deti potrebujú podporu okolia, pretože ich inteligencia sa prejavuje oproti rovesníkom, ale efektívne si poradiť so školským systémom je omnoho náročnejšia úloha;

2) ak sa chcem stretnúť s inteligentnými ľuďmi, a ak je nás v populácii malé percento, potom najinteligentnejší spôsob môže byť zverejnenie oznamu typu "počúvajte všetci, na tomto mieste sa idú stretnúť ľudia s vysokým IQ; pri vstupe je nevyhnutný test". Iné postupy budú zbytočne komplikovanejšie a nemusia priniesť želaný výsledok.
 

OK

Vdaka za odpoved. Suhlasim.
 
Hodnoť

špicovy clanok!

pocas citania som myslela na par veci: jasne: biju sa dva koncepty: integrovat, alebo dat specialne prilezitosti nadanym? dcera mi nedavno prezradila, ze obcas urobila v diktate, alebo v pisomke schvalne nejaku chybu, aby netrcala, ach jo... a najviac som myslela na to, ze dalsi dokaz, preco ma napr. strana OKS stale tak malo privrzencov ;-) keby si nebol na konci clanku spomenul "priemerneho volica", tak si teraz netrufnem to tu napisat.
Ale zatial som necitala diskusiu, kedze si intenzivne aj ty diskutoval, idem si to precitat, nebude to strateny cas, vdaka za clanok! a bola by som rada, keby si este pokracoval v tejto teme.
 
Hodnoť

 

Trosku off topic, ale len trosku.
Na Skolu pre mimoriadne nadane deti chodil aj tento chlapec, ktory odisiel s mamkou do Irska:
http://spravy.pravda.sk/sloven...
Aby bolo jasne, ze existuju a j naozaj mimoriadne nadane deti - nielen take, co vedia citat (pocitat) skor ako ostatne deti, ale take, ktore su skutocne genialne
 

 

Na koniec URL to pripojilo bodku, takže tu je (dúfam) funkčná linka. Som veľmi vďačný za tento príklad.
http://spravy.pravda.sk/sloven...

> "Učiteľka v škôlke uňho odhalila "duševnú zaostalosť" a musel ísť s mamou k psychologičke. Tá mu namerala IQ 146 a pre zmenu ho odporučila do školy pre nadané deti."
Typický scenár. Myslím, že je to jasný argument za testovanie IQ. Nie preto, aby sa niekto vyťahoval, ale aby neboli deti označované za zaostalé len kvôli tomu, že sú príliš inteligentné.

> "Povahou ani vzhľadom Andrej nijako nepripomína roztržitých a nepochopených géniov."
Klasický predsudok. Prečo by mal byť nadaný človek automaticky roztržitý a nepochopený? Aha, lepšie to tak vyzerá v hollywoodskom filme! A teraz vážne: Možno aj takýto predsudok o tom, ako musia géniovia vyzerať, viedol učiteľku k záveru, že Andrej medzi géniov patriť nemôže.
 

 

Vilo, je dobre, ze si na tej skole
 

 

páči sa mi tam, veľmi :-)
 

 

A co financie? Budes si musiet zobrat bohatu manzelku -:)))
 

 

Pokiaľ bude aj pekná a inteligentná, nemám voči tomu žiadne výhrady. V opačnom prípade budem musieť nájsť nejaký stabilný zdroj príjmov. Mám nejaké plány (nechcem o nich teraz hovoriť), ale až čas ukáže, čo z toho je reálne.
 

 

Tak ti prajem krasnu, inteligentnu a bohatu buducu manzelku, aby si nemusel odchadzat z tej skoly. Verim, ze by si sa vedel uplatnit aj v inych oblastiach, ale skoda kazdeho dobreho pedagoga - a este chlapa k tomu, v tom nasom prefeminizovanom skolstve!!!
Kvoli tym detom ti teda prajem taku manzelku -:)))
 

 

Tak predsa. Gratulujem.
 

som jedina, ktorej nieco uslo?:-)

ktora je to skola?
 

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >>

Najčítanejšie


  1. Věra Tepličková: Vážení Pán premiér 4 070
  2. Martin Borguľa: Ceny nehnuteľností stále rastú. Riešením pre ľudí budú štátne nájomné byty 2 001
  3. Elena Antalová: Po Ficovi sa Pavol Habera pustil do Matoviča 1 405
  4. Július Kovács: Fico a Kotleba nám pripravili Vianočný darček minimálne 800 mŕtvych navrch 1 175
  5. Pavel Macko: Generálnym prokurátorom bude M. Žilinka, ktorý dôveroval Čižnárovi 1 143
  6. Věra Tepličková: Zabudol vôl, že teľaťom bol, alebo keď sa opozíciou v koalícii stáva premiér 982
  7. Jakub Pohle: Ako sa policajt a SISkár stretol s vybavovačom z pozadia SNS 915
  8. Mišo Šesták: Keď urazíte Rusa alkoholom 582
  9. Aleš Tvrdý: Rande pred 15 rokmi alebo dnes 442
  10. Milan Hutera: Ako som začal fotiť objekty hlbokého vesmíru 427

Rebríčky článkov


  1. Ján Škerko: Som abstinent. A čo teraz?
  2. Ivan Čarnogurský: AKTUÁLNE ZATÝKANIE – dôsledok NEMORÁLNYCH IDEOLOGICKÝCH SPOJENECTIEV
  3. Dušan Seberíni: Kde skladuje Matovič koronavírusy?
  4. Peter Zajac: Nerob si starosti, štát sa o teba na dôchodku (ne)postará…
  5. Miriam Studeničová: Kritika ženského odievania
  6. Jozef Legény: Koľko koronahibakušov má na svedomí premiér Matovič?
  7. Marian Vojtko: v Tescu teroristom?
  8. Ján Franz: Cintoríny v obci Dobrá voda
  9. Erik Koncz: Hunt a kráľ Štefan alebo ako súvisí vznik Uhorského kráľovstva s Hontom ?
  10. Štefan Vidlár: Svetlá rámp


Už ste čítali?