Špongia 2009

Autor: Viliam Búr | 4.10.2009 o 11:30 | Karma článku: 8,79 | Prečítané:  3112x

Čoskoro začne štvrtý ročník stredoškolskej súťaže v programovaní počítačových hier – Špongia '09. Súťažné tímy sa môžu prihlásiť do štvrtka 8.10.2009; súťaž prebieha od piatku 9.10.2009 do pondelka 26.10.2009.

Mengerova špongia
Mengerova špongia, logo súťaže Špongia '09

Úlohou súťažného tímu je vytvoriť čo najlepšiu počítačovú hru na stanovenú tému. Téma je každý rok iná, a vyhlasuje sa v prvý deň súťaže. Po uplynutí stanoveného času autori odovzdajú svoje diela porote. Tento rok majú k dispozícii dva týždne, vrátane troch víkendov. Počas ďalšieho týždňa si autori pripravia prezentáciu, ktorá je tiež súčasťou súťaže. V záverečný deň sa slávnostne odprezentujú všetky vytvorené hry, sčítajú sa dosiahnuté body, a vyhlási sa poradie víťazov.


davy divákov čakajú na výsledok Špongie

odborná porota rozhoduje

Čo sa v súťaži hodnotí?

Na rozdiel od tradičných programátorských súťaží, v ktorých o víťazstve zvyčajne rozhoduje písanie správnych a efektívnych algoritmov, v Špongii posudzujeme výsledné dielo ako hru – multimediálnu zábavnú aplikáciu. Body prideľuje porota za nasledujúce kritériá:

  • princíp hry a celková hrateľnosť
  • technická kvalita: bezproblémovosť inštalácie a spúšťania hry; či nemá chyby a nepadá
  • splnenie zadania (za čiastočné nedodržanie alebo príliš voľnú interpretáciu zadanej témy môže tím stratiť body; za úplné ignorovanie zadania môže byť diskvalifikovaný)
  • grafika – pôvodnosť a celkový dojem
  • zvuk – pôvodnosť a celkový dojem
  • celková atmosféra hry; zladenosť grafiky a zvuku
  • originálny nápad
  • prezentácia (fantázii sa medze nekladú) a propagácia (webová stránka, trailer,...)
  • cena publika (body pridelí publikum po prezentácii všetkých tímov)

Členmi súťažných tímov teda môžu byť (a mali by byť) aj neprogramátori, ktorí k výslednému dielu prispejú obrázkami, hudbou, zvukovými efektmi, textom, scenárom, editovaním miestností, priebežným testovaním, prezentáciou, užitočnými nápadmi, atď. Dva týždne sú pomerne krátka doba, takže programátori budú dostatočne vyťažení písaním programu.


testovanie hier

autorská prezentácia

vyhlásenie víťazov

ceny pre víťazov

Čo možno v súťaži použiť?

Autori si môžu vybrať programovací jazyk podľa vlastného vkusu, vrátane nástrojov ako Game Maker. Môžu použiť aj cudzie knižnice, obrázky, hudbu, atď. (Treba pritom dodržať autorské práva, teda používať iba voľne dostupné zdroje, prípadne si vyžiadať súhlas autora. Zoznam cudzích zdrojov treba jasne uviesť v dokumentácii k programu.) Použitie vlastnej grafiky a hudby však bude hodnotené lepšie. Je možné používať aj vlastné knižnice, obrázky a zvuky, ktoré si pripravíte ešte pred súťažou.

Kto môže súťažiť?

Prihlásiť sa môžu žiaci gymnázií, stredných a základných škôl. Súťažný tím môže mať 1 až 6 členov; jeden z členov tímu je kapitán. (Prihlásiť sa treba do štvrtka 8.10.2009, podrobnosti viď webová stránka súťaže.) Členovia tímu nemusia byť z jednej triedy, z jednej školy, ba dokonca ani z jednej krajiny. ;-)

Súťaž sa nedelí na vekové kategórie. Dúfame, že sa šikovní mladší žiaci nezľaknú konkurencie starších kolegov. Účasť v súťaži umožní každému preskúšať svoje schopnosti (vrátane schopnosti spolupracovať so zvyškom tímu) v bojových podmienkach, a pomôže v budúcich ročníkoch lepšie odhadnúť svoje sily a rozdeliť si prácu. Odovzdať po dvoch týždňoch práce program, ktorý sa vôbec dá spustiť a robí niečo rozumné, nie je samozrejmosť. Zatiaľ sa každý rok našiel aj tím, ktorému sa to nepodarilo. Ak to teda dokážete, ste pripravení na súťaž.

Vytvorenú hru treba nakoniec prezentovať na gymnáziu Školy pre mimoriadne nadané deti, Skalická 1, Bratislava. Aby sme aj mimobratislavským tímom umožnili plnohodnotnú účasť, ponúkame im možnosť prespať v našej školskej telocvični v spacákoch (treba sa dohodnúť cez e-mail).

Pre tých, ktorí sa súťaže nemôžu zúčastniť napríklad kvôli veku, ale chceli by si niečo také skúsiť, ponúkame možnosť zúčastniť sa nesúťažne. Znamená to, že sa normálne prihlásite, naprogramujete a odprezentujete svoju hru, ale nebudete oficiálne hodnotení, ani zaradení do výsledkovej listiny.


We Love Food: Espero
1. miesto Špongia 2008

BiXXX Games: MotoGolf
1. miesto Špongia 2007

Posledná Konštitúcia: Scion
2. miesto Špongia 2008

DLX Games: Guľkáčik
2. miesto Špongia 2007

Ako vyzerali minulé ročníky súťaže?

Súťaž Špongia vznikla v roku 2006 na pôde Školy pre mimoriadne nadané deti, z iniciatívy našich žiakov. V prvom ročníku to bola iba súťaž medzi žiakmi našej školy. V druhom ročníku sa pridali ďalšie bratislavské gymnáziá. V treťom ročníku mali iné školy zastúpenie aj v porote. Vo štvrtom ročníku by sme do súťaže radi pozvali aj ďalšie školy, najmä mimo Bratislavy.

Témou prvého ročníka bola voda. Autori ju spracovali rôznymi spôsobmi: ako súboj potápačov, prestrelku lodí alebo ponoriek, preteky motorových člnov, pirátsky útok, alebo guličku skákajúcu nad stúpajúcou riekou. V druhom ročníku mali autori za úlohu vytvoriť puzzle, čiže logickú hru. Medzi výslednými dielami sa vyskytovali rôzne skladačky, bludiská, aj slovné hry. Tretí ročník inšpirovalo Zememorie, fiktívny svet spisovateľky Ursuly K. Le Guin. Každá hra musela obsahovať čarodejníka Geda, kňažku Tenar, a dievča Therru so zázračnou schopnosťou. Túto inšpiráciu autori realizovali ako plošinovku, RPG, hlavolam, adventúru, a bludisko.

Najobľúbenejším programovacím jazykom bolo jednoznačne C/C++ (14×), nasledoval Game Maker (6×), Delphi (3×), Imagine (3×), Python (2×), Lua (2×), C#, Java, Scratch. Niektoré z uvedených jazykov už obsahujú grafické prostredie, ostatné využívali knižnice OpenGL (3×), Allegro (3×), SDL (2×), a grafický editor Blender (2×).


profesionálne urobená hra

porotca Anino s plnou náručou hier

Ako sa zapojiť?

Ak sa chcete zúčastniť Špongie '09, pošlite najneskôr na poludnie vo štvrtok 8.10.2009 prihlášku na adresu „spongia@sm-vynechaj-nd.sk“. Prihláška musí obsahovať názov tímu, zoznam členov a ich kompetencie, a e-mail kapitána.

Ak poznáte niekoho, kto by sa mohl chcieť zúčastniť, ukážte mu webovú stránku „www.smnd.sk/main/spongia“. Na stránke si môžete stiahnuť plagát, a vyvesiť ho v škole.

Naštartujte počítače, o chvíľu začíname!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Prieskum: V banskobystrickej župe by Lunter získal vyše päťdesiat percent

V žilinskej župe sa ukazuje tesný súboj medzi Blanárom zo Smeru a Jurinovou, kandidátkou opozície.


Už ste čítali?